Citește un fragment în avanpremieră din „Contracronometru”, de Anthony McCarten
Contracronometru, de Anthony McCarten este noua apariție editorială Litera, colecția Buzz Books. Cartea este disponibilă în librăriile din țară și pe litera.ro
Zece americani au fost selectați cu atenție pentru a testa în versiunea beta un sistem revoluționar de spionaj. Programul Fusion Initiative, realizat printr-un parteneriat între compania de tehnologie informatică WorldShare și guvernul Statelor Unite, poate urmări pe oricine de pe pământ. Timp de o lună, cei zece candidați la marele premiu de trei milioane de dolari vor face tot posibilul să scape necapturați.
Dar pentru o concurentă, o bibliotecară modestă din Boston pe nume Kaitlyn Day, miza este mult mai mare decât banii, iar motivele ei pentru a intra în test sunt mai personale decât și-ar imagina oricine. Când numărătoarea inversă va ajunge la zero, va fi decis câștigătorul. Va fi acesta aparatul monstruos de supraveghere format din agențiile guvernamentale împreună cu titanul IT sau simplul cetățean american mânat în luptă de nevoia sa de dreptate și adevăr?
Anthony McCarten, scenarist de patru ori nominalizat la Oscar, a scris un thriller năucitor și fascinant, un roman plin de acțiune și de răsturnări de situație, deosebit de relevant pentru vremurile noastre.
CITEȘTE UN FRAGMENT ÎN TRADUCERE DE DANA-LIGIA ILIN
„CU 7 ZILE ÎNAINTE DE „START ZERO“
Boston, Massachusetts
Oglinda până în podea din hol, pusă acolo ca să dea spațiului îngust impresia de lumină și lărgime, e veche și pătată, murdăria corozivă pare crusta unei răni pe
pelicula de argint. Și totuși, e destul de bună pentru locatarii care plătesc chirie mică – profesori, funcționari de rang inferior, proprietarul unei brutării și o jumăta‐
te de duzină de pensionari, bucuroși că în cea mai mare parte a timpului liftul funcționează. Pot să se oprească și să se uite în ea înainte să iasă, să arunce o ultimă
privire ca să se asigure că tivul fustei nu‐i agățat în ciorapi, șlițul e închis, pe bărbie nu sunt pete de pastă de dinți, părul nu‐i vâlvoi, n‐au hârtie igienică lipită de pantofi, înainte să dea buzna pe stradă și să fie judecați de concetățeni.E folositoare și la sfârșitul zilei. Pe când se scutură de frigul străzilor bătute de vânt, își descheie paltoanele și își golesc cutiile poștale, bătrâna oglindă e cea care le dă o primă imagine a pagubelor făcute de acea zi.
Femeia care tocmai a intrat se privește în ea din reflex. Iată ce înfățișează oglinda: în jur de treizeci și cinci de ani, păr negru, tunsoare bob, ochelari mari, care sunt iar la modă de anul trecut, pantaloni lungi, largi, pantofi sport și, pe sub pardesiul de bună calitate, un pic demodat, o bluză neagră cu un vârtej de flori, bine călcată. Arată chiar a ceea ce este – o bibliotecară, sau ideea pe care și‐ar face‐o cineva despre o bibliotecară. Studioasă, dacă te uiți la înfățișarea sa rezervată, însă independentă, dacă te uiți la detalii: un pandantiv enorm, cercei care zăngănesc, inel cu pecete pe degetul mic. Ar putea fi în drum spre o vânzare de prăjituri organizată de biserică sau spre un eveniment #rezist, n‐ai cum să știi.
Descuie cutia poștală, scoate un teanc de plicuri, împinge ușița până aude pocnetul încuietorii și atunci observă că numele de pe cutie e un pic strâmb, așa că îl îndreaptă.
K. DAY
Apartament 10K e important. Nu complet, Kaitlyn. Doar inițiala: ziceți‐i „Șmecheria numărul 273 a femeilor singure“. Vine imediat după șmecheria de a merge spre casă cu cheile în mână (pe post de armă). Dacă scrii Kaitlyn Day pe cutia de scrisori sau în cartea de telefon, îți cauți necazurile cu lumânarea; orice ciudat care trece pe acolo știe acum că în clădire e o femeie singură și ar putea să dea târcoale ca să vadă dacă ea are nevoie să fie salvată, batjocorită, urmărită, călărită, omorâtă. Triază corespondența deasupra coșului de gunoi. Aiureli. Aiureli. Aiureli. Factură. Aiureli. Factură. Și apoi… O, Dumnezeule! A venit. Chiar a venit.
Pe plic e tipărit Departamentul Securității Naționale. Pe spate are chiar și un afurisit de sigiliu; crezuse că chestiile alea au dispărut odată cu dinastia Tudor. Ce‐i drept, înăuntru e o hârtie de proastă calitate, din cele folosite de guvern, când ea se așteptase la calitatea invitațiilor la nuntă. Și totuși, este o invitație.
În partea de sus a paginii scrie Testare Beta – Etapa Zero. Cu aldine și subliniat.
Dragă doamnă Day,
Felicitări! Ați fost aleasă ca una dintre cei zece participanți la Testarea Beta – Etapa Zero efectuată de Fusion Initiative, un parteneriat între WorldShare și guvernul SUA.
Conform instrucțiunilor, Testarea Beta – Etapa Zero va începe pe 1 mai, la ora 12.00. În acel moment, dumneavoastră și alți nouă participanți care au fost stabiliți aleatoriu veți primi la numărul de telefon din formularul de înscriere mesajul cu „Start Zero!“.În aceeași zi, la ora 14.00, numele, fotografia și adresa dumneavoastră vor fi transmise grupului operativ complex al Fusion Initiative, de la Fusion Central din Washington, D.C.
Pe perioada efectuării acestui test sunteți liberă să luați orice măsuri considerați necesare, în conformitate cu legile SUA, ca să nu fiți prinsă de echipa de capturare trimisă de Fusion Central să vă găsească. Orice participant la Testarea Beta – Etapa Zero care este încă în libertate pe 31 mai, la ora 12.00, va primi un premiu de trei milioane de dolari SUA (3000000 $), scutit de taxe.
Vă mulțumim pentru efortul patriotic și pentru că jucați un rol important în strădania de a întări securitatea țării.
Mențiune specială: nu aveți voie să declarați, să anunțați sau să susțineți că participați la Testarea Beta – Etapa Zero până ce nu primiți în scris aprobarea să o faceți, altfel veți fi descalificată. Pentru alte amănunte ale acordului de confidențialitate, responsabilități juridice și posibile penalizări, citiți formularul de înscriere.
Kaitlyn ridică privirea și se vede din nou în oglindă. Doar o femeie obișnuită, cum găsești pe toate drumurile. Însă în următoarele cinci săptămâni trebuie să fie excepțională.
Ești gata să fii perfectă, Kaitlyn Day? se întreabă. Pentru că asta trebuie să fie acum.
Imaginea oglindită nu dezvăluie nimic.
Du‐te sus, își zice. Verifică totul. Când vine ordinul „Start Zero“ trebuie să fie gata să dispară cât ai clipi. Să se șteargă de pe fața pământului. Să dispară.
Cine face așa ceva? Dispare? Păi, se întâmplă. La naiba, știe asta mai bine ca majoritatea oamenilor. Oamenii pot să – puf! – nu mai fie.
Are nevoie să se odihnească. Ar putea să fie una dintre ultimele nopți în care va dormi cuibărită în patul său, și asta pentru mult timp. Imaginea din oglindă nu se clintește câteva momente, cât timp femeia cugetă la ce o așteaptă. Apoi se mișcă repede.”
CE SPUN CRITICII DESPRE Contracronometru
„Contracronometru este primul roman pe care l-am citit în ultimii ani care accelerează pulsul la fel de mult pe cât stimulează creierul. Întrebarea pe care o lansează cartea – «Poți să învingi sistemul?» – amintește de creații majore precum Ready Player One și Lost, dar Contracronometru le depășește pe amândouă și plonjează mai adânc: este un clasic al ficțiunii speculative în stilul (și chiar în liga) în care se înscriu Eu, robotul și Jurassic Park – un thriller pe care poți să-l savurezi cu o pungă de popcorn și, de asemenea, să te simți mai deștept după ce l-ai citit. Provocator, impresionant și – nici un alt cuvânt nu se potrivește mai bine – ingenios.” A.J. FINN, autorul bestsellerului Femeia de la fereastră.
DESPRE Anthony McCarten
Anthony McCarten (născut la 28 aprilie 1961) este scriitor și regizor din Noua Zeelandă. Este cunoscut pentru că a scris opere cu buget mare precum: The Theory of Everything (2014), Darkest Hour (2017), Bohemian Rhapsody (2018), The Two Popes (2019) și Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody (2022). McCarten a fost nominalizat la patru premii Oscar, inclusiv de două ori pentru cel mai bun scenariu adaptat, pentru The Theory of Everything și The Two Popes.