LiteraBlog Cu Voce Tare, S2E03: Nadine Vlădescu în dialog cu scriitorul Igor Bergler. Cum se scrie un bestseller internațional

Cu Voce Tare, S2E03: Nadine Vlădescu în dialog cu scriitorul Igor Bergler. Cum se scrie un bestseller internațional

În acest episod #CuVoceTare, Nadine Vlădescu l-a avut ca invitat pe Igor Bergler, cel mai bine vândut scriitor român din ultimii 30 de ani.

Astfel, Igor Bergler a vorbit despre ideile din spatele celor trei romane ale sale: Biblia pierdută, Testamentul lui Abraham și Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări, apărută recent la Editura Litera, despre relația cu cititorii săi, despre sursele de documentare din spatele operelor sale.

„Cărțile mele au succesul pe care îl au pentru că se adresează unor tipuri variate de public. Lumea știe deja – modelul pentru mine a fost întotdeauna Charlie Chaplin, cel mai mare regizor al tuturor timpurilor, după părerea mea încă și astăzi. Chaplin aduna într-o sală de cinema, să ne imaginăm o sală de cinema la 1930-1935 , în care la parter, acolo în față, unde se stătea în picioare sau pe jos, fără scaune – stăteau copii, oameni cu educație precară sau deloc. Să ne imaginăm că unde începeau scaunele stăteau muncitorii, „proletariatul”. Să ne mai imaginăm că, cu câteva rânduri mai sus stăteau cei cu trei-patru clase, cu o inteligență peste medie – și așa, tot mai sus, până la somități, profesori  universitari, oameni de cultură. Toți încăpeau în aceeași sală de cinema. Se distrau și le plăcea în egală măsură Chaplin. Așa este publicul ideal și pentru mine. Adică sunt oameni cărora le place partea de thriller. Sunt oameni care, din contră, nu plac partea de thriller. Altcineva mi-a spus că scriu cărțile astea ca să am un pretext să mă plimb prin lume, să văd toate locurile. Pentru acest public ideal încerc să scriu. Am, se pare, un public foarte larg și căruia îi datorez totul […]. Când am început, am avut ideea că dacă ai o carte în casă, aceea trebuie să fie Biblia pierdută”, a spus Igor Bergler.

Citește și: O carte pe zi: „Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări” de Igor Bergler

Despre Igor Bergler

Igor Bergler s-a născut la 21 septembrie 1970 şi şi-a petrecut anii copilăriei la Timişoara. Tot aici a absolvit Liceul C. D. Loga, pe atunci liceul elitelor timişorene.  A crescut, după cum însuşi mărturiseşte, într-o familie uriaşă, atât din partea mamei, cât şi din cea a tatălui, lucru care l-a expus la preocupările diverse ale tuturor rudelor sale cu care a avut şi continuă să aibă relaţii foarte apropiate. A moştenit interesele tuturor. S-a născut, cum spune, practic, poliglot, pentru că în familia sa reunită se vorbeau mai multe limbi. Acum vorbeşte fluent cinci şi se mai descurcă în încă atâtea.

A intrat la Facultate în ultimul an al Comunismului, la Politehnica din Timişoara, dar revoluţia l-a eliberat de o meserie care nu îl interesa şi i-a deschis drumul pe care l-a visat dintotdeauna, cel spre cinematograf. A studiat regie de film, scenaristică şi filmologie la Bucureşti, iar apoi  regie de film şi televiziune la Berlin. Tot acolo s-a specializat în tehnici de campanie electorală şi marketing politic. Interesat cu disperare, după cum declara, de tot ce îl înconjoară, s-a supraspecializat în marketing şi management, iar printre pasiunile sale se numără naratologia şi semiotica. A crescut într-o casă cu o bibliotecă uriaşă, iar educaţia i-o datorează mamei sale, dar şi celor trei mătuşi care l-au crescut alături de aceasta şi fără sprijinul cărora nu ar fi făcut nimic din tot ce a realizat. Acestor mătuşi le este dedicată „Biblia pierdută”.

Citește un fragment din „Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări” de Igor Bergler, cea mai așteptată carte din ultimii 30 de ani

De asemenea, Igor Bergler este posesorul unui doctorat în Managementul campaniilor electorale. Ca şi personajul său, Charles Baker, a făcut multe, în domenii diferite, pentru că se plictisea foarte repede sau pentru că e „lacom de cunoaştere”.

A făcut parte din echipa extraordinară care a dat României cea mai bună revistă de cinema de după revoluţie, ProCinema, unde a scris zeci de articole şi cronici de film. La scurtă vreme după plecarea sa la Berlin, revista a dispărut. Spune că e doar o coincidenţă. La Timişoara a condus ca director executiv ceea ce presa a numit „cea mai bună televiziune locală din România”, Analog Tv, şi pentru o scurtă perioadă radiourile Analog din Timişoara, Caransebeş şi Lugoj.

A creat şi moderat poate cea mai celebră emisiune de cultură postrevoluţionară după „Serata muzicală” a lui Iosif Sava, „A cincea roată”, unde au fost invitate cele mai importante personalităţi ale României într-o vreme în care la televiziunile naţionale nu prea aveau acces.

A înfiinţat şi condus două dintre cele mai interesante agenţii de publicitate şi marketing independente, de dimensiuni medii. A creat şi promovat mărci celebre. Unele dintre acestea sunt acum lideri naţionali şi regionali pe categoriile lor.

Este autorul mai multor premiere. Dintre cele 12 filme scrise şi regizate, cele două lung-metraje sunt primele filme produse în România de o televiziune independentă şi, după cum le numea presa vremii, primele thrilleruri româneşti.

Neliniştit mereu, agitat şi într-o căutare continuă, deţine una dintre cele mai mari filmoteci private din România. Are peste 8.000 de filme, toate originale, pentru că, aşa cum spune, lucrul care îi repugnă cel mai mult este furtul intelectual. Biblioteca pe care o posedă este şi aceasta foarte bogată. A făcut campanii electorale, a predat zece ani la Universitatea din Timişoara, a călătorit în întreaga lume.

Litera2646.jpg
Credit foto: Cristina Venedict

Despre Minciuna lui Michelangelo. Catedrala în flăcări

Cartea are la bază asasinarea mai multor cardinali din Roma, care stârnește panică în Cetatea Eternă. Vaticanul e deja ros de scandaluri nesfârșite de corupție și pedofilie, iar creștinismul pierde adepți într-un ritm îngrijorător. În spatele acestor execuții ritualice, complicate de uciderea altor cardinali în Mexic, se află o conspirație terifiantă și un secret devastator pentru Biserică, ascuns într-un document descoperit de Michelangelo Buonarroti, cu cinci sute de ani în urmă. Cartea are un potențial atât de exploziv, încât simpla lui dezvăluire ar putea transforma întreaga creștinătate în scrum.

Contra-cronometru, cu o presiune uriașă asupra lor, serviciile secrete italiene sunt puse în fața unui puzzle de informații care trimit la profesorul Charles Baker, aflat în vizită la Palmanova, la rudele sale recent descoperite din familia nobiliară Visconti. Profesorul american și Columbus Clay – detectivul care nu uită niciodată nimic – sunt prinși în mrejele celei mai mari conspirații din istorie, țesută de-a lungul a două milenii de Biserică.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFITĂ DE OFERTELE SPECIALE ȘI AFLĂ PRIMUL CARE SUNT NOUTĂȚILE

Vrei să fii la curent cu veștile literare? Îți vom putea trimite, cu acordul tău, emailuri cu noutățile editoriale, promoții, concursuri, evenimente, târguri de carte online și detalii despre oferta educațională. Te poți dezabona oricând printr-un simplu click. Mai multe detalii sunt disponibile pe pagina Politici de confidențialitate.