LiteraBlog Managementul învățării: cele mai bune strategii

Managementul învățării: cele mai bune strategii

Managementul învăţării presupune autoreglarea propriei învăţări. Aceasta cuprinde aspecte motivaţionale (cogniţii, emoţii, comportamente) şi aspecte strategice (tehnici şi strategii utilizate pentru creşterea eficienţei învăţării).

Astăzi, pedagogiile moderne consideră că factorii de bază ai succesului școlar, pornind de la trebuința intrinsecă de cunoaștere și până la nevoia de afiliere și afirmare, ar trebui să implice, mai atent, și arta de a învăța conform unui stil personal, în acord cu propriile aptitudini, prin explorare și experiențe directe.

Factorii de bază ai randamentului școlar sunt:

  • aptitudinile și tipurile de inteligență (Teoria inteligențelor multiple, de Howard Gardner);
  • motivația pentru învățare;
  • abilitățile socio-emoționale;
  • climatul educațional;
  • adaptarea metodelor didactice la nevoile specific ale elevilor;
  • organizarea învățării.

Iată două dintre reperele importante pentru un management coerent al învățării:

Gândirea critică

Gândirea critică reprezintă deprinderea de a interacţiona cu informaţia în mod activ, de a obţine, a interpreta şi a evalua informaţia conţinută într-un material. Când gândim critic, formulăm o serie de întrebări la adresa textului. A nu gândi critic înseamnă a nu pune întrebări legate de informaţiile sau ideile prezentate. O persoană care nu gândeşte critic tinde să accepte sau să refuze o informaţie sau o idee fără a o analiza în prealabil. În absența gândirii critice, în procesul de învățare vom tinde doar să memorăm și să reproducem informația, fără a o dezvolta și aplica.

Organizarea eficientă a învăţării, ce presuoune presupune:

  • stabilirea și formularea concretă a scopului învățării: Citesc trei pagini și rezolv două exerciții pentru a-mi îmbunătăți…;
  • utilizarea unor criterii obiective după care se apreciază gradul în care scopul a fost atins (rezultatele exercițiilor, îmbunătățirea ortografiei etc.); stabilirea unei date-limită pentru realizarea scopului propus;
  • planul simplu, în 3-5 pași, pentru atingerea scopului; anticiparea posibilelor dificultăți și centrarea pe soluții;
  • stabilirea unei recompense pentru realizarea scopului.

ACTIVITATE PENTRU ELEVI: Bărcuțele

Competența vizată: Evidenţierea importanţei învăţării pentru propria persoană.

Materiale necesare: coli de hârtie, creioane colorate, carton duplex

Desfășurarea activității: Copiii vor confecționa bărcuțe pe care le vor colora în culorile preferate. Bărcuțele vor naviga pe Oceanul cunoașterii, un ocean din care navigatorii vor aduna perlele înțelepciunii.

Învățătorul le spune copiilor o scurtă istorioară despre bărcuțele plecate în largul oceanului. Bărcuțele sunt conduse de copii care sunt navigatori foarte iscusiți. Copiii sunt rugați să se gândească la unul-două lucruri pe care le-au învățat la școală și care li se par deosebit de folositoare. Acestea sunt perlele înțelepciunii!

Lucrurile descoperite de copii vor fi scrise pe bărcuță, iar aceasta va fi lipită pe cartonul duplex, colorat albastru. La sfârșitul activității, cadrul didactic va enumera perlele înțelepciunii adunate de fiecare navigator.

Sursa: „Dezvoltarea personală – o altfel de disciplină”, Editura Litera, 2017

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFITĂ DE OFERTELE SPECIALE ȘI AFLĂ PRIMUL CARE SUNT NOUTĂȚILE

Vrei să fii la curent cu veștile literare? Îți vom putea trimite, cu acordul tău, emailuri cu noutățile editoriale, promoții, concursuri, evenimente, târguri de carte online și detalii despre oferta educațională. Te poți dezabona oricând printr-un simplu click. Mai multe detalii sunt disponibile pe pagina Politici de confidențialitate.