LiteraBlog „Manualul lecturii cu voce tare”, o recomandare editorială pentru Ziua mondială a cititului cu voce tare

„Manualul lecturii cu voce tare”, o recomandare editorială pentru Ziua mondială a cititului cu voce tare

Ziua mondială a cititului cu voce tare, sărbătorită pe 2 februarie, este un eveniment creat de LitWorld, o organizaţie a cărei misiune este de a aduce copiii împreună și a consolida comunităţile prin puterea poveştilor.

Poveștile sunt cea mai mare resursă a omenirii și cheia pentru a produce schimbări sociale. Atunci când copiii au acces la spații în care sunt liberi să își exploreze identitatea, să își descopere punctele forte și să își exprime visurile, ei vor fi capabili să creeze schimbări de durată în viața lor, în comunitățile lor și dincolo de acestea.” (LitWorld)

Jim Trelease, educator și autor american, este unul dintre pionierii conceptului lecturii cu voce tare ca modalitate de a insufla copiilor dragostea pentru citit. El și-a petrecut 30 de ani discutând cu părinții, profesorii și librarii despre educația copiilor, despre literatură și despre impactul multimedia asupra cărților tipărite.

În anul 1979 Jim Trelease a scris Manualul lecturii cu voce tare, o carte care a atras imediat milioane de părinți și de educatori dornici să cultive și să dezvolte copiilor imaginația și limbajul, pentru a deveni cititori pasionați.

Manualului lecturii cu voce tare a devenit bestseller internațional, fiind vândut în milioane de exemplare în întreaga lume.

Ediția a opta a Manualului, recent apărută la Editura Litera, aduce în discuție beneficiile și importanța lecturii cu voce tare pentru o nouă generație de copii. Prin intermediul experiențelor povestite de autori, documentate cu cele mai noi cercetări științifice și exemplificate printr-o bibliografie atent selectată, Manualul oferă tehnici și strategii care să-i ajute pe copii, indiferent de mediul social sau de abilitățile personale, să descopere plăcerea lecturii și să-i îndrume pentru a deveni cititori pe viață.

Această ediție conține completări aduse de Cyndi Giorgis, profesor de literatură pentru copii și adolescenți la Arizona State University, unde promovează importanța și impactul lecturii cu voce tare. 

Citește un fragment din Manualul lecturii cu voce tare

Susține cercetarea științifică practica lecturii cu voce tare?

În 1983, Departamentul pentru Educație al SUA a înființat o Comisie pentru Lectură, care să analizeze rezultatele școlare. Pentru că aproape totul din programa școlară depindea de citit, consensul general a fost că lectura se află la baza fie a problemei, fie a soluției, în ceea ce privește declinul rezultatelor la teste. Comisia a petrecut doi ani analizând mii de proiecte de cercetare derulate în ultimii 25 de ani și, în 1985, a publicat raportul intitulat Becoming a Nation of Readers (Să devenim o națiune de cititori). 

Între cele mai importante constatări, două enunțuri simple ajungeau la concluzii lipsite de echivoc:

– Cea mai importantă activitate individuală pentru însușirea cunoștințelor necesare succesului ulterior în domeniul lecturii este să le citim cu voce tare copiilor.

– „Este o practică ce ar trebui continuată pe toată perioada școlarizării“. Comisia a găsit dovezi concludente care arată fără drept de apel că lectura cu voce tare ar trebui practicată nu doar în familie, ci și în clasă.

Formulând‑o așa cum au făcut‑o – „cea mai importantă activitate individuală“ –, experții susțineau răspicat că lectura cu voce tare este mai importantă decât toate conspectele, temele pentru acasă, fișele de lectură și cartonașele cu desene și litere. Una dintre cele mai ieftine, simple și vechi metode de predare era acum promovată ca un instrument mai bun decât oricare altul, acasă și în sala de clasă. E interesant de observat cum

concluziile unui studiu publicat acum mai bine de treizeci de ani sunt încă valabile și astăzi.

Practic, Comisia pentru Lectură implora națiunea să facă un singur lucru: să le citească copiilor, preferabil din copilăria timpurie și, în mod clar, atunci când cresc mai mari, atât la școală, cât și în afara școlii, pentru a sădi în mintea lor germenii dorinței de a citi.

Ce spun criticii despre Manualul lecturii cu voce tare

„Această carte vorbește despre mai mult decât cititul cu voce tare. Vorbește despre timpul pe care părinții, profesorii și copiii îl petrec împreună într-o manieră iubitoare și folositoare.“ (The Washington Post)

„Acum, în era ecranelor, această carte este mai necesară ca oricând.“ (Rosemary Wells, autoarea seriei animate Max și Ruby)

„Antrenantă și plină de inspirație… bravo pentru Trelease! Îi îndemn pe toți cei care se preocupă de literație, indiferent dacă sunt părinți sau nu, să citească această carte.“ (Los Angeles Herald Examiner)

Despre Jim Trelease și Cyndi Giorgis

Înainte de a se retrage din circuitul lecturii, în 2008, Jim Trelease și-a petrecut 30 de ani discutând cu părinții, profesorii și librarii despre educația copiilor, despre literatură și despre impactul multimedia asupra cărților tipărite. Absolvent al University of Massachusetts, Trelease a fost un artist premiat și scriitor pentru Springfield Daily News.

Cyndi Giorgis este profesor de literatură pentru copii și adolescenți la Arizona State University, unde promovează importanța și impactul lecturii cu voce tare. A prezidat și a făcut parte din numeroase comitete de decernare a unor premii literare precum Caldecott Medal, Newbery Medal, Theodor Seuss Geisel Award.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFITĂ DE OFERTELE SPECIALE ȘI AFLĂ PRIMUL CARE SUNT NOUTĂȚILE

Vrei să fii la curent cu veștile literare? Îți vom putea trimite, cu acordul tău, emailuri cu noutățile editoriale, promoții, concursuri, evenimente, târguri de carte online și detalii despre oferta educațională. Te poți dezabona oricând printr-un simplu click. Mai multe detalii sunt disponibile pe pagina Politici de confidențialitate.