Românii citesc. Black Friday 2024 vorbește despre o creștere a consumului de carte
Românii citesc. În ciuda titlurilor apocaliptice, a vaietului generalizat cu privire la consumul mic de carte, la educația în plonjeu liber, la analfabetismul funcțional alarmant. Ceea ce nu înseamnă că toate acestea nu sunt valabile și nu reprezintă baza unor îngrijorări reale, ci că, picătură cu picătură, eforturile mici, care se fac în familie, în dinamica pusă în ramă de un ONG, în demersurile afacerilor private, în vocile unor oameni care pledează pentru citit au început să se vadă.
Fenomenul Black Friday e, în principal, despre pantofi și gadget-uri, despre brand-uri și jucării, despre electrocasnice și 100% cașmir. Până acum, poate că a fost mai puțin despre ceea ce definim, generic, drept produs cultural. Proaspăt lansatul Barometru de Consum Cultural pe 2023 vorbește despre o creștere a consumului de film – fie că vorbim despre film de festival, despre mersul la cinematograf sau despre accesări curente ale platformelor de streaming. Black Friday 2024 vorbește despre o creștere a consumului de carte. Ceea ce e îmbucurător, pe principiul că negrul nu e chiar atât de… black. E nuanțat. E o reconfigurare a relației cu cartea, atunci când în prezentarea ei intervin două elemente cheie: recomandările personale ale unor cititori care au acumulat un capital de încredere publică și factorii economici.
E ceva mai mult aici, însă, decât o sesiune extinsă de shopping cultural. E o poveste despre umanizarea unei relații cu un produs care nu mai e de lux, ci e din ce în ce mai mult văzut ca necesitate, ca spațiu de evadare, ca răsfăț personal, ca variație indispensabilă a perspectivelor asupra lumii. Citim ficțiune și citim self help, citim profesional și citim la finalul unei zile grele de lucru, citim în trafic și citim în cafenele, citim în avioane și în săli de așteptări. Citim altfel decât „ca să ne trecem timpul”. Citim ca să-l trăim bine, să simțim ritmul și sensul lumii, să ne cunoaștem pe noi înșine, să ne antrenăm spiritul de observație, empatia, posibilitățile de comunicare și de înțelegere a unui text, profunzimea informației pe care o stăpânim cu privire la ceilalți și la contextele pe care le traversăm. Citim ca să proiectăm și ca să supraviețuim, ca să ne îmbunătățim calitatea vieții, ca să ne ușurăm dialogul cu cei din jur, ca să ne construim permeabilitate la ziua de mâine. Citim ca să ne construim pe noi în raport direct cu ea.
Motivul și/sau scopul final sunt variabile sensibile, care țin de fiecare dintre noi. Dar ideea că oamenii citesc mai mult e cel puțin ferment de conversație. E o înseninare a unui orizont pe care ne-am obișnuit să-l definim ca sumbru. De la Patriot.Memoriile lui Aleksei Navalnîi la Sfârșitul poveștii de A.J. Finn și de la Duminicile iubirilor pierdute de Valerie Perrin la Nu mă poți răni de David Goggins, cărțile vând. Au vândut de Black Friday. Sunt în topurile vânzărilor pentru niște zile de reduceri în care oamenii au cumpărat produsul cel mai complicat de marketat, de repropus, de integrat într-o piață agresivă și compulsivă: povestea.
Poate și mai îmbucurătoare e creșterea consumului de carte pentru copii. Atlasul aventurilor. Recorduri din întreaga lume de Emily Hawkins și Lucy Letherland, Prima mea Enciclopedie Larousse: Istoria lumii. Povești despre animalele lumii, Ilustrații de Tony Wolf, Enciclopedia copilului deștept, National Geographic sunt titluri care au dominat vânzările și care ne arată că în viețile copiilor cartea e pe același raft cu jucăria, cu filmul nou de desene animate, cu escapada urbană la teatrul de păpuși. Oamenii caută ritual care să construiască relații de familie calde, constante, în care vorbim mult. Inclusiv despre cărți. Părinții înțeleg faptul că nu putem crește, uman, în afara cuvintelor, a mecanismelor care ne ajută să ne apărăm, să argumentăm, să ne punem emoțiile în cuvinte, să ne îndoim, să trecem dincolo de sensul literal, să traducem un vis în paragrafe și documente editabile, să-l upgradăm la statutul de plan, să-l transportăm din imaginație în realitate.
Câștigul acesta, de public captiv, fidel și potențial bate orice surplus financiar. El vorbește despre un viitor. Care nu e negru, deși are o zi de vineri ca instrument de lucru. Poate că mai e mult până departe, dar începutul este, deja, un roman care începe bine.
Black Friday continuă pe litera.ro până duminică 17 noiembrie, ora 23.59.