- 50%
- 50%

Reducere 50%
0,00 leiVersiuni disponibile

G. Călinescu identifică două direcții spre care se îndreaptă scrierile în proză ale lui Eminescu: una realistă, pe care o numește „sociologică și evocativă“ („Aur, mărire și amor“, „La curtea cuconului Vasile Creangă“, „Părintele Ermolachie Chisăliţă“) și alta fantastică, pe care o numește „romantică și imaginativă“ („Făt-Frumos din Lacrimă“, „Sărmanul Dionis“, „Cezara“ etc.). Dincolo de universalitatea ideilor și de viziunea fantastică, proza lui Eminescu este adesea pigmentată cu motive populare autohtone. Dacă poezia scriitorului a fost unanim apreciată în epocă, nu la fel s-a întâmplat cu proza lui, în special cu cea fantastică, contemporanii junimiști fiind intimidați de referințele culturale foarte diverse și inaccesibile, de conceptele de origine orientală, europeană antică, renascentistă și modernă. Astăzi însă, proza sa fantastică este apreciată la adevărata ei valoare, Eminescu fiind considerat creatorul genului în literatura română
Â
Recitind, azi, aceste proze fantastice, intelectualizante, ardent ideologice, pline de concepte și mai totdeauna puse sub semnul unei metafizici de tip romantic [...] constatăm că ele nu s-au învechit decât prin limbajul lor uneori idilizant și, poate, prin speculaţiile nu totdeauna suficient asimilate epic. Rămâne însă solid fondul epic reflexiv în naraţiune și rămân paginile de o sclipitoare originalitate prin care Eminescu se revelează ca un mare creator oniric […], un poet al diafanului spiritualizat. Eugen Simion







G. Călinescu identifică două direcții spre care se îndreaptă scrierile în proză ale lui Eminescu: una realistă, pe care o numește „sociologică și evocativă“ („Aur, mărire și amor“, „La curtea cuconului Vasile Creangă“, „Părintele Ermolachie Chisăliţă“) și alta fantastică, pe care o numește „romantică și imaginativă“ („Făt-Frumos din Lacrimă“, „Sărmanul Dionis“, „Cezara“ etc.). Dincolo de universalitatea ideilor și de viziunea fantastică, proza lui Eminescu este adesea pigmentată cu motive populare autohtone. Dacă poezia scriitorului a fost unanim apreciată în epocă, nu la fel s-a întâmplat cu proza lui, în special cu cea fantastică, contemporanii junimiști fiind intimidați de referințele culturale foarte diverse și inaccesibile, de conceptele de origine orientală, europeană antică, renascentistă și modernă. Astăzi însă, proza sa fantastică este apreciată la adevărata ei valoare, Eminescu fiind considerat creatorul genului în literatura română
Â
Recitind, azi, aceste proze fantastice, intelectualizante, ardent ideologice, pline de concepte și mai totdeauna puse sub semnul unei metafizici de tip romantic [...] constatăm că ele nu s-au învechit decât prin limbajul lor uneori idilizant și, poate, prin speculaţiile nu totdeauna suficient asimilate epic. Rămâne însă solid fondul epic reflexiv în naraţiune și rămân paginile de o sclipitoare originalitate prin care Eminescu se revelează ca un mare creator oniric […], un poet al diafanului spiritualizat. Eugen Simion



De același autor
Vezi toateProdusul a fost adaugat in cos cu succes
Continua cumparaturile
Din aceeasi categorie
Vezi toateUn studiu in rosu. Semnul celor patru
Sir Arthur Conan Doyle
Memoriile lui Sherlock Holmes
Sir Arthur Conan Doyle
Trei pe doua biciclete
Jerome K. Jerome
O plimbare prin palat
Naghib Mahfuz
Strada Sardinelor
John Steinbeck
Calatorii cu Charley in cautarea Americii
John Steinbeck
Duelul si alte povestiri
A.P. Cehov
Set Regii blestemati (2 volume)
Maurice Druon
Calaretul mortii
Bernard Cornwell
Binevoitoarele
Jonathan Littell
Ferma Animalelor
George Orwell
Set Mizerabilii (2 volume)
Victor Hugo
Onoarea pierduta a Katharinei Blum
Heinrich Böll
Portretul lui Dorian Gray
Oscar Wilde
Puterea si gloria
Graham Greene
Salonul Roșu. Saloanele Gotice
August Strindberg
Un erou al timpului nostru
M.I. Lermontov
Armata de cavalerie. Povestiri din Odesa
Isaak Babel
Set Război și pace (2 volume)
Lev Tolstoi