- 50%

- 50%

-50%

Atelierele stiintifice si lumea

Pre╚Ť standard 44,90┬álei Pre╚Ť special 22,45┬álei

Estimare livrare: 30.09.2021

O analiz─â fascinant─â a celor mai importan╚Ťi g├ónditori care au modelat percep╚Ťia public─â asupra ╚Ötiin╚Ťei ╚Öi rolul autorit─â╚Ťii de-a lungul istoriei C├ónd ├«ncepe o descoperire ╚Ötiin╚Ťific─â s─â ajung─â un fapt recunoscut? De ce au devenit faptele ╚Ötiin╚Ťifice u╚Öor de contestat? ╚śi ce putem face ├«n privin╚Ťa asta? ├Än...

O analiz─â fascinant─â a celor mai importan╚Ťi g├ónditori care au modelat percep╚Ťia public─â asupra ╚Ötiin╚Ťei ╚Öi rolul autorit─â╚Ťii de-a lungul istoriei

C├ónd ├«ncepe o descoperire ╚Ötiin╚Ťific─â s─â ajung─â un fapt recunoscut? De ce au devenit faptele ╚Ötiin╚Ťifice u╚Öor de contestat? ╚śi ce putem face ├«n privin╚Ťa asta? ├Än Atelierele ╚Ötiin╚Ťifice ╚Öi lumea, filosoful ╚Öi istoricul ╚Ötiin╚Ťei Robert P. Crease r─âspunde la aceste ├«ntreb─âri, descriind originile infrastructurii noastre ╚Ötiin╚Ťifice ÔÇô ÔÇ×atelierulÔÇť, ╚Öi rolul a zece dintre cei mai mari g├ónditori ai lumii ├«n conturarea acesteia. ├Äntr-o perioad─â ├«n care Biserica Catolic─â preluase complet autoritatea, Francis Bacon, Galileo Galilei ╚Öi Ren├ę Descartes au fost cei care au scos ├«n eviden╚Ť─â autoritatea ╚Ötiin╚Ťei, ├«n timp ce scriitori precum Mary Shelley ╚Öi Auguste Comte au prevestit separarea ╚Ötiin╚Ťei de domeniul umanisticii. Lideri ambi╚Ťio╚Öi ╚Öi g├ónditori precum Kemal Atat├╝rk ╚Öi Hannah Arendt au abordat rela╚Ťia dintre comunitatea ╚Ötiin╚Ťific─â ╚Öi restul lumii ├«n vremuri de profund─â ne├«ncredere.

Din moment ce politicienii ╚Öi oficialii guvernamentali de ast─âzi acuz─â din ce ├«n ce mai mult oamenii de ╚Ötiin╚Ť─â de lips─â de onestitate, conspira╚Ťie ╚Öi chiar ├«n╚Öel─âtorie, cet─â╚Ťenii implica╚Ťi nu pot s─â nu se ├«ntrebe cum am ajuns la acest nivel de ne├«ncredere ╚Öi cum putem ie╚Öi din aceast─â situa╚Ťie. Cartea lui Crease prezint─â pove╚Öti dramatice ale oamenilor care s-au confruntat cu o opozi╚Ťie acerb─â ÔÇô uneori ╚Öi-au riscat via╚Ťa ÔÇô ├«n ├«ncercarea de a descrie autoritatea adecvat─â a ╚Ötiin╚Ťei ╚Öi analizeaz─â modul ├«n care ignoran╚Ťa ╚Öi utilizarea necorespunz─âtoare a ╚Ötiin╚Ťei constituie amenin╚Ťarea principal─â pentru via╚Ťa ╚Öi cultura uman─â. O analiz─â am─ânun╚Ťit─â ╚Öi esen╚Ťial─â, de actualitate, despre ce ├«nseamn─â s─â practici ╚Ötiin╚Ťa pentru binele comun, precum ╚Öi despre pericolul unei ac╚Ťiuni politice separate de ╚Ötiin╚Ť─â, Atelierele ╚Ötiin╚Ťifice ╚Öi lumea ne ajut─â s─â ├«n╚Ťelegem at├ót originile argumentelor noastre actuale ├«mpotriva ╚Ötiin╚Ťei, c├ót ╚Öi ce putem face pentru a ├«mpiedica lumea modern─â s─â se destrame.

Negarea ╚Ötiin╚Ťei este a╚Öa cum spunea Arendt despre totalitarism; de╚Öi nu a avut nici un precedent istoric, a crescut din cauza modului ├«n care ne-am dezvoltat tradi╚Ťiile. Strategia pe termenul cel mai lung este s─â continu─âm s─â facem cu negarea ╚Ötiin╚Ťei ce a f─âcut ea cu totalitarismul ÔÇô s─â povestim cum s-a ajuns aici. Este povestea unor oameni care au promovat ideea de atelier, i-au ap─ârat autoritatea ╚Öi, de asemenea, au sus╚Ťinut preg─âtirea specific─â necesar─â celor care lucreaz─â ├«n cadrul s─âu. Este ╚Öi povestea altor oameni, care au acuzat pericolele ╚Öi vulnerabilit─â╚Ťile atelierului ╚Öi au sugerat c├óteva modalit─â╚Ťi de a le contracara. Povestea, pe scurt, ar trebui s─â fie ca o oglind─â ├«n care fiecare actor ÔÇô participant sau neparticipant la atelier, nega╚Ťionist al ╚Ötiin╚Ťei ÔÇô s─â se poat─â recunoa╚Öte pe sine, dar ╚Öi pe ceilal╚Ťi participan╚Ťi. Ar trebui s─â eviden╚Ťieze diferen╚Ťa dintre actele individuale de negare a ╚Ötiin╚Ťei ╚Öi atmosfera care le favorizeaz─â; diferen╚Ťa dintre c├órti╚Ťe ╚Öi ma╚Öin─ârii. Ar trebui s─â prezinte, nu s─â ascund─â, vulnerabilit─â╚Ťile ╚Ötiin╚Ťei sau ceea ce motiveaz─â c├órti╚Ťele. Detaliile fac povestea amuzant─â ╚Öi conving─âtoare; seriozitatea o face s─â merite urm─ârit─â.

ROBERT P. CREASE este ╚Öeful catedrei de filosofie a Universit─â╚Ťii Stony Brook ╚Öi autorul mai multor c─âr╚Ťi despre ╚Ötiin╚Ť─â, printre care se num─âr─â ╚Öi Momentul cuantic (Editura Litera, 2017). Este coredactor-╚Öef la Physics Perspectives ╚Öi scrie o rubric─â lunar─â, ÔÇ×Critical PointÔÇť, pentru revista Physics World. Este membru al Institutului de Fizic─â din Londra ╚Öi al Societ─â╚Ťii Americane de Fizic─â din Statele Unite. A scris, a fost coautor, a tradus sau a redactat numeroase c─âr╚Ťi, printre care World in the Balance: The Historic Quest for an Absolute System of Measurement; The Great Equations: Breakthroughs in Science from Pythagoras to Heisenberg ╚Öi The Prism and the Pendulum: The Ten Most Beautiful Experiments in Science. Articolele ╚Öi recenziile sale au ap─ârut ├«n The Atlantic Monthly, New York Times, Wall Street Journal, Science, New Scientist, American Scientist ╚Öi alte publica╚Ťii academice sau generaliste. Locuie╚Öte ├«n New York.

304
978-606-33-7009-0
Corina H─âd─âreanu