Citește un fragment în avanpremieră din „Sonata pentru acordeon” de Radu Aldulescu
Sonata pentru acordeon de Radu Aldulescu este în curs de apariție la Editura Litera, în colecția Biblioteca de Proză Contemporană. Acest roman poate fi achiziționat cu 30% reducere și va fi disponibil pentru livrare începând cu 25 martie 2021, iar fiecare exemplar comandat conține și autograful autorului.
Despre Sonata pentru acordeon
Ferentari, dragoste, pasiune, luptă pentru supraviețuire într-o lume aflată în marginea Bucureștiului și a istoriei. Scris cu nerv, într-o manieră care a creat un trend și o serie de epigoni, Sonata pentru acordeon este primul roman postdecembrist.
Citește și: Apariții noi în colecția Biblioteca de Proză Contemporană Litera
Citește un fragment în avanpremieră din Sonata pentru acordeon de Radu Aldulescu
Vicontele se holbează la el cum se îmbracă, ceea ce abia dacă se observă; chiar și acum Vicontele emană un puternic damf aristocratic din trăsăturile plăcute și calme ale chipului măsliniu, iar părul lui e cărunt şi des, tuns perie; are o alură de sportsman, de gentleman, de ceva englezesc și aristocrat cu man la coadă.
Salopeta cafenie, niciodată mânjită de ulei, croită perfect pe silueta longilină, pare un costum de grădinărit sau de golf; pentru că el e, până la urmă, un aristocrat, un aristocrat al acestei meserii, să zicem. Vreo douăj’ de ani a fost mecanicul‑şef al unei echipe de automobilism sportiv. Cum a ajuns aici, acum, când nu mai are decât câţiva ani până la pensie, poate că nimeni n‑ar fi în stare să‑ţi spună precis.
El nu‑i dispus să dea amănunte, drept pentru care‑s destui care spun că cine știe pentru ce prostii a fost dat afară de la maşini mici, ca un dinte cariat. Vezi, el a venit în depou direct șef, cu foaia de numire în buzunar, într‑o vreme când pentru postul ăsta se săpau între ei trei oameni cu vechime între cincisprezece și douăzeci de ani. Astfel că el i‑a împăcat, unindu‑i cât de cât împotriva‑i, se pricepe şi el la locomotive, la ce să zici, da’ cine naiba l‑a văzut pe ăsta vreodată punând mâna pe cheie, şi nici căţărându‑se prea des pe ele n‑a fost văzut, o fi el şef, da’ nici chiar așa. Fiindcă ţi le spune pe toate de jos, de la oarecare distanţă, căci nu suportă fumul: porneşte… accelerează… mai, mai, mai, stop! Vezi că merge‑n cinci cilindri. Vezi motorina: are diluţie. Caută la injectoru’ trei, că‑i înfundat.
Şi parcă vede prin fier şi ascultă o voce mărturisind toate durerile trupului şi sufletului. Vezi că s‑a gripat rulmentul turbosuflantei, trebuie să‑l schimbi, capsomane, ai mers fără ulei, căscatule, visupizdii, desfă‑l şi vezi că‑i albastru, am să ţi‑l imput. Dar mai mult spune Vicontele și se calmează spunând. Se fereşte cu străşnicie să meargă cu imputările mai departe. Chiar și când nu mai depinde de el, luptă cât poate ca să salveze ce se mai poate salva. Adică să nu se umble la pâinea omului, chiar dacă omul mai greşeşte.
Ce spun criticii despre Sonata pentru acordeon
„Radu Aldulescu este omul cu filonul narativ cel mai viril din proza noastră apărută după 1989.“ (Dan C. Mihăilescu)
Despre Radu Aldulescu
Radu Aldulescu (n. 1954), scriitor de primă mărime, autorul unor romane de referință, între care Amantul Colivăresei (1995), Îngerul încălecat (1996), Cronicile genocidului (2012), a primit numeroase premii, printre care Premiul „Ion Creangă“ al Academiei, 2017, și Marele Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția, 1999, pentru filmul Terminus Paradis, realizat după romanul Amantul Colivăresei.